NieuwsZonnepanelen en salderen

Zonnepanelen en salderen

Sinds 2004 heeft Veenvesters in totaal 20.000 zonnepanelen geplaatst op wooncomplexen en eengezinswoningen. Dat is goed voor het milieu én voor de portemonnee van de huurders die zonnepanelen huren. Wel vraag je je waarschijnlijk af wat er op 1 januari 2027 gaat gebeuren, als de salderingsregeling stopt. Daarom hebben we als HVVV aan Veenvesters gevraagd uit te leggen wat er na 1 januari 2027 gaat gebeuren. Jan Baan van Veenvesters heeft na de ALV op 6 mei jl. de situatie toegelicht, waarbij hij moet constateren dat veel zaken nog onduidelijk zijn.

Al in 2025 hebben zowel de Woonbond (namens huurders) als Aedes (namens woningcorporaties) en VEH (namens VvE’s) de overheid opgeroepen tot een duurzame en houdbare oplossing. Veenvesters wacht het kabinetsstandpunt af, evenals het advies van hun brancheorganisatie Aedes.

Dit is de stand van zaken.

Wat is salderen?
Soms produceren zonnepanelen meer stroom dan je op dat moment gebruikt. Deze extra stroom gaat naar het elektriciteitsnet. Op andere momenten, bijvoorbeeld ’s avonds of in de winter, gebruik je juist stroom van het net.

Met de salderingsregeling mag je de stroom die je teruglevert aan het net wegstrepen tegen de stroom die je later afneemt. Hierdoor betaal je minder voor je elektriciteit. Voor veel huishoudens maakt dit zonnepanelen financieel aantrekkelijk.

Wat verandert er op 1 januari 2027?
De salderingsregeling stopt op 1 januari 2027. Vanaf dat moment kun je de teruggeleverde stroom niet meer wegstrepen tegen de stroom die je van het net afneemt.

Lever je stroom terug aan het net, dan krijg je daarvoor meestal nog wel een vergoeding van je energieleverancier. Deze vergoeding is 50% van de kale stroomprijs (de prijs zonder belastingen en heffingen) en dus veel lager dan het bedrag dat je betaalt voor stroom die je afneemt. Daardoor wordt het minder voordelig om veel stroom terug te leveren.

Los hiervan brengen energiemaatschappen een terugleverboete in rekening.

Wat betekent dit voor huurders van zonnepanelen?
Na 1 januari 2027 wordt het belangrijker om de opgewekte zonne-energie direct zelf te gebruiken. Hoe meer van je eigen zonnestroom je gebruikt, hoe minder stroom je hoeft te kopen van je energieleverancier.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door:

* de wasmachine of vaatwasser overdag aan te zetten;

* een elektrische auto overdag op te laden;

* apparaten te gebruiken wanneer de zon schijnt.

Kan het zijn dat zonnepanelen straks meer kosten dan ze opbrengen?
Daar is nog geen uitspraak over te doen omdat lang niet alles duidelijk is:

  • Onzekerheden prijzen energie
  • Oliecrisis/oorlog in Iran
  • Wat doet de regering?
  • Veranderen de belastingtarieven?
  • Energieleveranciers – welke tarieven en kosten hanteren zij?

Samenvattend
Per 1 januari 2027 geen salderen meer
– Zonnepanelen leveren vaak nog steeds voordeel op – hoewel minder dan nu
– Benut de opbrengst van de zonne-energie direct voor eigen gebruik
– Voor teruggeleverde stroom krijg je 50% van het kale tarief
– Er is nu nog onduidelijkheid over terugleverkosten
– Patrimonium, SIB en VWS hanteerden verschillende overeenkomsten waardoor huurders van (nu) Veenvesters met verschillende omstandigheden te maken hebben
– Nog veel dingen zijn onduidelijk

Als in je huurovereenkomst van zonnepanelen staat, dat deze nooit meer zullen kosten dan ze opbrengen, dan zal Veenvesters deze afspraak nakomen.

Tot slot
Ook zonder salderingsregeling kunnen zonnepanelen interessant zijn. Het is wel verstandig om (nu al) zoveel mogelijk van de opgewekte stroom zelf te gebruiken. Eigen verbruik levert meestal meer voordeel op dan het terugleveren van stroom aan het elektriciteitsnet. Door apparaten slim te gebruiken op momenten dat de zonnepanelen stroom opwekken, haal je het meeste rendement uit je zonne-energie. Zodra er meer duidelijkheid komt vanuit het kabinet en Aedes, zullen we dit laten weten.

Afbeelding: ChatGPT

Deel dit bericht